Krantenartikel

Een tijdje terug, vorig seizoen ben ik geïnterviewd voor in de krant over dansen. Maar nog steeds als je bij google ‘Lieke Janssen’ intypt krijg je mijn foto en het interview. Ik vind het nog steeds zo gaaf dat ik besloten heb om hem hier ook op m’n blog te zetten. De originele foto die er eigenlijk bij hoort vind ik niet zo mooi. Maarja, daar heb ik nu even schijt aan, haha. Benieuwd naar het interview, kijk dan verder! 

Afbeelding

‘JE PASSIE DELEN MET HET PUBLIEK IS HET BELANGRIJKSTE’

 

‘Dans is echt een deel van mijn leven”, zegt Lieke Janssen (14) uit Zetten. Vanaf haar zesde jaar doet ze aan streetdance. Sinds de oprichting van Dansschool L2D in Zetten in 2009 danst ze daar met veel plezier. ‘Learn, Love, Live to Dance’.

 

Daar staat de school voor en zo voelt Janssen het ook. “Als ik niet meer kan dansen, dan kan ik niet voor de volle honderd procent zeggen dat ik leef.”

 

Als ze muziek hoort, begint ze meteen te dansen. “En dat doe ik op school ook”, lacht Janssen. Ze danst vanuit haar hart, zegt ze vol overtuiging. “Als ik dans ben ik even helemaal in mijn eigen wereld.” Ze uit zich in de dans. Als ze zich boos voelt, worden haar passen strakker en wordt haar blik feller.

 

Streetdance is echt haar stijl. “Streetdance is net iets stoerder en energieker dan andere stijlen. Ik ben niet van dat meisjesachtige. Ik wilde altijd al de stoerdere streetdance dansen. Je hebt zoveel verschillende passen waarin je je emoties kunt uiten. Je hebt stoerdere passen, maar ook gevoelige bewegingen. Ik kan alles echt even laten gaan als ik dans.” De Zettense danst graag op hiphop en R&B, en dan het liefst een abstracte dans. “Dan kun je zelf emoties bij het stuk zoeken, maar vaak hoor je dat natuurlijk al aan de muziek. Je voelt ze.”

 

Janssen danst in het demoteam 1 van de dansschool. “Ik ben de jongste van de groep en we dansen met negen meiden die tot een jaar of negentien oud zijn.” Als ze iets in de les niet kan, gaat ze al gauw thuis oefenen. “Gelukkig heb ik een grote slaapkamer.”

 

De groep is leergierig, vertelt Janssen. “We willen winnen, maar gezelligheid hebben we ook hoog staan.” Ze traint twee keer in de week. Daarnaast doet ze met het demoteam mee aan wedstrijden. Om het jaar treedt ze op met een uitvoering van L2D. Ze doet ook om het jaar mee met een uitvoering van Gymnastiek Vereniging Excelsior.

 

“De laatste seconden voor een optreden voel ik de spanning. Dan komen we met het team bij elkaar. We springen even en dan is het knallen.” De wedstrijden vindt ze niet zozeer belangrijker dan de optredens. “Dat je je passie deelt met het publiek, is het mooiste. Dan hoef je niet eens een wedstrijd te winnen.”

2 thoughts on “Krantenartikel

Geef een reactie

